Тема  уроку.   Видатний  англійський фантаст Г.Дж.Уеллс. Точка зору дорослого і  дитини в новелі «Чарівна  крамниця». «Дива» та  їх сприйняття  персонажами.

Мета: ознайомити  учнів  із  життям  і  творчістю   Г. Уеллса,  формувати  навички художнього  аналізу  фантастичнго  тексту:розвивати  навички   виразного  читання  тексту, висловлювати  свої  думки з  приводу  прочитаного, аргументувати їх; виховувати  любов  до  читання, прагнення  до  пізнання  та  самовиховання.

                                           Перебіг уроку                        

І.  Організаційний  момент.

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

   Оголошення  теми  й  мети  уроку                                                            

  Бесіда  з  учнями:  

   Як  ви  розумієте  слово  «фантастика»                                                                         

ФАНТАСТИКА (гр. Phantastike – мистецтво уявляти)

1. Різновид художньої літератури (жанр фантастики).

2. Спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне.

Фантастичне – це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень.

У фольклорі

чарівні казки (чарівні предмети, чарівні події, чарівні герої).

У міфології

бог ілюзій Фантаз (брат бога сну Морфея), підземне царство (Тартар, Аїд), дивні чудовиська (Цербер, Тифон, медуза Горгона, Сцила і Харибда, лернейська гідра тощо).

У літературі

художні твори, в яких неймовірне зображається як дійсне, а дійсне – як неймовірне.

 

 

 

Фентезі-   використання казкової фантастики: разом із реальними героями діють чарівники, відьми, події незвичайні, предмети чарівні

Наукова фантастика-  художній прогноз майбутнього; опис вигаданих наукових відкриттів; суперечності розвитку науки та існування людства; широке використання наукових термінів, неологізмів.

ІІІ. Сприйняття  та  засвоєння  навчального  матеріалу

1.   Розповідь  вчителя  про  автора

  Герберт  Уеллс  народився  у  1866 р.  у невеличкому  містечку  в  сім ї  небагатого  лондонського  комерсанта, який  швидко  розорився  й  загинув. Щоб  підтримати  родину,яка   після  батькової  смерті  залишилася  без  годувальника, Герберт  дуже  рано  почав  працювати.  Бажання  вирватися  зі  злиднів  приводить  його  до  навчання  в  університет. Талановитого  юнака чекає  блискуча  кар єра  фізіолога. Проте  Уеллс  віддає  перевагу  літературі  й  починає  писати  твори.  У    1887 р. він  опублікував  у  невеличкому  університецькому  журналі  твір  під  назвою  «Оповідання  про  20-те сторіччя» Деякий  час  Уеллс  працює  журналістом,  а  з  1895р. стає  професійним  літератором.  Одним  за  одним  виходять  фантастичні  твори  письменника: «Острів  доктора  Моро»,  «Невидимець»,  «Війна  світів»,  «Коли  сплячий  прокинеться»,  «Перші  люди  на  Місяці»,  «Машина  часу».

Визначальною  рисою  фантастичних  творівГерберта  Уеллса  є  те,  що  у  найнеймовірніших  ситуаціях,  створених його  фантазією,  діють  реальні люди, зі  справжніми  почуттями  і  земними  проблемами,   незалежно  від  того,  де  це  відбувається.У  центрі  творчості  Г. Уеллса-протиріччя між  фізичною  та  розумовою працею,  різкий  розподіл  людей  на  багатіїв  і  злидарів,  панів  і  рабів,  трагедія  талановитої  особистості.

Книги  Г.Уеллса  читають  у  всьому  світі  діти  й  дорослі;  його  твори  перекладено  багатьма  мовами,  в  тому  числі  й українською. .

Літературне досьє Герберта Уеллса (колективна робота):

* країна, яку представляє – Англія;

* літературні титули – класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);

* література, яку представляє – науково-фантастична (футуристична, антиутопія), фентезі, соціально-побутова проза;

* «літературний батько» – Жуль Верн;

* літературні жанри – оповідання, новела, роман;

* найвідоміші твори – «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;

*основна проблема творчості – людина та її цінності в технократичному суспільстві.

 

2.Спостереження  над  текстом  художнього  твору

 У  новелі  «Чарівна  крамниця»  автор  проводить  цікаву  паралель  між  світоглядом  дорослої  людини  і  дитини. Автор  переконує,  що  завжди  потрібно вірити  в  диво,  у  душі  залишатися  дитиною,  вміти  сприймати  життя  як  прекрасний  дарунок  і  чарівне свято.

3. Евристична  бесіда

-Як  сприймає  крамницю  батько,  а  як  син?                    

  Яким  чином  син  заводить  батька  у  крамницю?   («Джіп,  милий  мій  хлопчик,  успадкував  материну  вихованість  і  не  просив  повести  його  в  крамницю,  не  набридав мені  благаннями.  Він  просто  тяг  мене  зовсім  несвідомо  за  палець  до  дверей,  і  я  добре  розумів,  що  йому  хочеться»)

Що  підтверджувало,  що  крамниця  була  справді  незвичайною ?     (кришталеві  кульки,  порцелянова  рука,  чарівні  акваріуми,  чарівні  дзеркала,  незвичайний  продавець) 

Чі  міг  зайти  у  крамницю  будьхто?                                                                             

  У  який  момент  батьком  заволоділо  почуття страху?  («Тепер  він  (продавець)  повністю  заволодів  Джіпом.  Він  відірвав  малого  від  мого  пальця й  заходився  розповідати  йому  про  свої  кляті  товари… невдовзі  я  з  невиразною  тривогою  та  почуттям  дуже  схожим  на  ревнощі,  що  Джіп  ухопився  за  його  палець -  достоту,  як  звичайно  хапався  за  мій.»)

Закріплення  знань,  умінь  і  навичок.

Дайте відповіді на запитання. Заповніть таблицю.

1) Чому саме Джіп потягнув батька, а не навпаки? (Діти чистіші духовно.)

2) Кому легше сприйняти нове життя — дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?

3) Що символізують дзеркала? Згадайте казку Г. К . Андерсена «Снігова королева».

4) Як автор повідав, що якщо в людині є вади, то вони будуть збільшені до потворності в новому світі?

5) Так хто здатен роздивитися в буденних речах їх потаємну чарівну суть? Як про це сказав автор?

Світ очима дитини

Світ очима батька

Готова сприйняти будь-яке диво; іграшки, речі оживають у її уяві; захоплено сприймає таємничі ігри, включається в них; має свої маленькі таємниці

Реалістично дивиться на події, життєві явища, речі; не розуміє фантазій сина; ревнує, намагається привернути увагу й прив’‎язаність сина; хоче побачити диво очима дитини

7. Робота зі словником літературознавчих термінів

♦ Пригадайте, що таке новела, які її різновиди бувають. Доведіть, що твір «Чарівна крамниця» — новела.

♦ Дайте визначення поняттю фантастичний твір, визначте, що у творі Г. Уеллса реалістичне, а що — фантастичне.

 

Реальне

Фантастичне

Прогулянка батька із сином, відвідування крамниць іграшок, любов дітей до фокусів, їхня багата фантазія

різні чудеса та перетворення в крамниці, участь дитини в цьому чарівництві

 

Самостійна робота.

      Заповнення таблиці «Композиція новели «Чарівна крамниця».

 

Експозиція

Крамниця — міраж

Зав'язка

Джип підвів батька до вітрини

Розвиток дії

Огляд чарівних речей. Фокуси продав­ця. Марні спроби розбещеного хлопчи­ка. Товари для Джипа. Огляд виставки.

Кульмінація

Зникнення хлопчика

Розв'язка

Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне

 

V. Підсумки

    Тестування "Уважний читач» (з наступним само­контролем)

1. Чарівна крамниця знаходилась:

а) на Ріджен-стріт,

б) на Оксфорд-стріт,

в) у Голборні,

2.  Якби Джип мав «Чарівну пляшку», він показав би її:

а) мамі,

б) Джіссі.

3 Продавець дістав у себе з голови:

а) чудодійний ковпак,

б) скляну кульку,

в) колоду карт.

4. Напис на вивісці:

а) крамниця,

б) чарівна крамниця,

в) справжня чарівна крамниця.

5. Ім'я розбещеного хлопчика:

а) Джип,

б) Едвард,

в) Герберт.

6. Під капелюхом оповідача заворушився:

а) скуйовджений голуб,

б) невелике кошеня,

в) білий кролик.

7. Продавець відірвав від рукава:

а) кусючу гадину,

б) червоне чортеня,

в) чарівну курку.

8. До дня народження Джипа лишалося:

а) 2 дні,

б) 100 днів,

в) 7 днів.

9. Джип запропонував батькові погратися:

а) у квача,

б) у піжмурки,

в) з олов'яними солдатиками.

10.  Продавець накрив хлопчика великим:

а) барабаном,

б) згортком,

в) капелюхом.

11. Джип отримав:

а) два пакунки,

б) п'ять пакунків,

в) чотири пакунки.

12.  Незвичайна пригода трапилась:

а) 5 років тому,

б) півроку тому,

в) місяць тому.

VI. Домашнє завдання.

   Підготувати вибіркові перекази «Сприйняття подій батьком», «Сприйняття подій сином».