Тема: Жанрова і стильова своєрідність роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея"

 

Мета: Довести ,що це дійсно роман, усвідомити жанрову та стильову своєрідність роману; розвивати креативність, вміння аналізувати,

порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки;

  розвивати логічне та асоціативне мислення, пам’ять, увагу;

виховувати високі моральні якос

Тип уроку: урок засвоєння

нових знань

 

Обладнання: підручники, тексти роману,

вислови про красу, про роман; мультимедійна презентація, схема «Жанрова своєрідність роману», словничок різновидів роману; дидактичний матеріал (тести, «сюжетний ланцюжок»)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

 

 

Знаю я, що клас десятий

 

Працьовитий і завзятий,

 

На уроці всі активні,

 

Всі уважні й креативні –

 

І тому тепер до нас

 

Завітали гості в клас.

 

Гостей ми щиро привітаємо –

 

І урок розпочинаємо.

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Слово вчителя

 

«В мастерской они застали Дориана Грея. Он сидел за роялем, спиной к ним, и перелистывал шумановский альбом «Лесные сцены».

 

- Что за прелесть! Я хочу их разучить, – сказал он, не оборачиваясь…»

 

 

 

Музика. Прекрасна, чарівна, хвилююча, що возвеличує людину і очищає душу…

 

(Слухання музики Р. Шумана )

 

Це була та сама музика, яка так схвилювала і зачарувала Доріана Грея. …Музика наповнює наше життя особливою красою, вона і є відображенням краси. А що таке краса?

  

Питання про те, що таке краса  і в чому її цінності для людини було одним із актуальних питань європейської літератури, починаючи з середини ХІХ століття.

 

В англійській літературі ідея краси стала підгрунтям для виникнення теорії естетизму. А одним із найяскравіших прибічників цієї теорії в житті і творчості по праву можна назвати письменника і драматурга Оскара Уайльда.

 

Про нього та про один із його творів ми і поговоримо сьогодні на уроці. Я б хотіла, щоб, працюючи сьогодні на уроці, ви пам’ятали слова О. Уайльда «Хто не думає на свій лад, не думає взагалі»

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

 

 

-       Які факти із життя Уайльда свідчать про те, що письменник понад усе цінував красу?

 

(І одяг, і будинок з облаштуванням він мав відповідно до своїх уявлень про красу. І дружина у нього була надзвичайно вродлива)

 

-       Як ви гадаєте, чи сподобався б письменнику наш клас? (Відповіді учнів)

 

Не знаю, чи сподобався б письменнику наш клас, але, що списана дошка була б йому не до вподоби – це точно.

 

Як ви гадаєте,  що ми будемо зараз робити? Будемо витирати дошку. Проведемо вправу «Чиста дошка».

 

На дошці записано 5 хибних тверджень. Учень, що виходить до дошки, вибирає одне твердження, знаходить помилку, усно її виправляє і витирає дане твердження. Після виконання завдання дошка повинна стати чистою.

 

1.    О. Уайльд – американський письменник англійського походження. (Англійський письменник  ірландського походження)

 

2.    О. Уайльда прозвали «Апостолом аскетизму»  (Апостолом скептицизму)

 

3.    Естетизм – спосіб життя, що передбачає оточення себе предметами розкоші ( це визнання краси найвищою цінністю життя)

 

4.    Оскар Уайльд прожив довге безтурботне життя (прожив 46 років. Його життя було неспокійним після того, як його звинуватили в аморальності і судили)

 

5.    О. Уайльд – автор 30 відомих романів. (автор одного роману)

 

 

 

Отже, дошка чиста, а ми з’ясували, що Оскар Уайльд написав лише один роман.

 

-       Як він називається?

 

-       Як ви гадаєте, з чого ми почнемо вивчення твору Оскара Уайльда? Що ми повинні розглянути на уроці?

 

-       (Відповіді учнів: історію написання роману, тему, ідею, сюжет, композицію твору, жанр і стиль)

 

 

 

Повідомлення теми і мети уроку

 

А тема  нашого уроку звучить так:

 

 Жанрова і стильова своєрідність роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея»

 

(слайд 1)

 

 

 

Отже, сьогодні на уроці ми повинні довести, що твір «Портрет Доріана Грея» - це дійсно роман, звернути увагу на тему, ідею, сюжет, композицію твору, познайомитись з історією написання твору  та усвідомити жанрову і стильову своєрідність роману.

 

(слайд 2)

 

 

 

Але спочатку перевіримо, як ви засвоїли зміст твору.

 

Самостійна робота

 

 (слайд 3)

 

 

 

Тест «Чи уважний ти читач?»

 

 

 

1. Де Безіл Холуорд познайомився з Доріаном:
а) у вітальні  знатної  леді;
б) на виставці картин;
в) у нічному
  клубі;
г) на вокзалі?
2. Безіл  Холуорд не хотів знайомити лорда Генрі з Доріаном  Греєм, тому що боявся:
а) що лорд Генрі образить юнака;
б) що лорд Генрі  зробить Грея банкрутом;
в) що лорд Генрі  погано впливатиме на  Доріана;
г) що Доріан  розкаже лорду   Генрі таємницю свого походження.
3. Ким були батьки Доріана?
а) гувернантка і лорд;
б) про це
 невідомо;
в) аристократка і офіцер;
г) знатні пани?
4. Що, на думку Генрі,
  було в Доріана прекрасним:
а) зовнішність;
б) походження;
в) характер;
г) розум?
5.
 Ким за професією був брат Сибіли:
а)
 актором;
б) моряком;
в) продавцем;
г) видавцем?

6. Як Безіл ставився до Доріана  Грея:
а) поважав
 його;
б) заздрив
 його молодості;
в) сприймав лише як об’єкт для позування;
г) боготворив юнака?
7. Чому
 Доріан не міг довго знаходитися за межами Лондона:
а) сумував за друзями;
б) хотів
 завжди знаходитися в центрі уваги знатних лондонців;
в) не хотів
  втратити абонемент у одному вестендівському клубі ;
г) боявся, що
 хтось дізнається  таємницю портрета?
8. Який вислів не належить лорду Генрі:
а) «Геній  довговічніший за красу»;
б) «Гармонія духу і тіла – як це прекрасно!»;
в) «Душу краще лікувати відчуттями, а від відчуттів лікує лише душа»;
г) «Мета життя – самовираження»?
9. Хто з героїв роману говорив: «Любов
 важливіша за гроші»:
а) Доріан  Грей;
б) Безіл
  Холуорд;
в) Сибіла
  Вейн;
г) лорд
  Генрі?
10.Що сталося з Безілом  Холуордом:
а) він  переїхав до Парижу ;
б) усамітнився у заміському будинку;
в) помер від застуди;
г) його убив Грей?
11. Чому
 Сибіла розчарувала Доріана:
а) він дізнався про  її низьке  походження;
б) вона була
  заміжня;
в) не мала освіти;
г) почала погано грати
 на сцені?
12. Як Алан Кемпбел
  допоміг  Доріану:
а) позичив
 гроші;
б) написав рекомендаційного листа;
в) знищив труп художника;
г) звів
  із  потрібними людьми?

 

 

 

 

 

Взаємоперевірка
Для контролю: 1а, 2в, 3в, 4а, 5б,  6г,  7г,  8б, 9в,  10г, 11г, 12в.

 

(слайд 4)

 

 

 

Познайомимося з історією написання твору

 

 

 

Виступ учениці:

 

"Портрет Доріана Грея" дослідники назвали одним із найбільш загадкових творів Оскара Вайльда.

 

Твір написаний у 1890 році. Прозаїк писав його на замовлення одного американського журналу у рекордно короткий термін - трохи більше, ніж за два тижні, бо уклав парі, що здатен створити роман саме у такий термін. Задум: одного разу у майстерні свого приятеля, художника Безіла Уорда,   О. Вайльд побачив натурника, котрий вразив його досконалістю зовнішності. У передмові до твору автор визначив головну мету роману: вічність і велич наджиттєвого мистецтва. Роман був написаний на замовлення американського журналу. Однак для окремого видання обсяг твору був явно замалий, адже писати такі "портативні" романи було не в дусі англійської прози. Тому, коли постало питання про розширення епічного полотна, Оскар Уайльд уводить сюди велику кількість цитат, філософських роздумів, описів... Цим критики й пояснюють деяку непропорційність окремих частин твору, зокрема найбільшого за обсягом одинадцятого розділу, куди автор додає цілі абзаци з різних брошур, антикварних реєстрів тощо. Роман мав чимало спільного з твором    Ч. Метьюріна «Мельмонт-блукач», де також розглядався таємничий зв’язок між долею героя і його портретом. Також джерелами портрету стали твори: Жюріс-Шарля Тюїсмена «Навпаки», Гете «Фауст», Бальзака «Шагренева шкіра», Гофмана «Малюк Цахес», Гоголя «Портрет».

 

Критичні відгуки на твір носили, майже без винятку, надзвичайно різкий характер, навіть з вимогою піддати забороні книгу, а автора – судовій відповідальності. Уайльда звинувачували в зневазі суспільної моралі. Однак звичайними читачами роман був прийнятий захоплено.

 

 

 

Проведемо міні-дослідження жанрової принадлежності  твору:

 

Твір « Портрет Доріана Грея»

 

За літературним родом -  … (епічний);

 

За обсягом - … (місткий);

 

За будовою -  … (складний);

 

Кількість персонажів - … (велика);

 

Часовий простір - … (близько 20 років);

 

Проблеми - … (естетичні, філософські, морально-етичні)

 

(Слайд 5)

 

 

 

 

 

 

 

-       Що називається романом?  (Рома́н (фр. roman — «романський») — літературний жанр, найпоширеніший у XVIII–XX століттях; великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.)

 

-       Чи переконалися ми в тому, що твір О. Уайльда «Портрет Доріана Грея» - це роман?

 

-       Сумнівів про те, що це роман, немає, але в літературознавстві ще й досі немає єдиної думки про жанровий  різновид роману Оскара Уайльда.

 

Завдання 

 

-       Які жанрові різновиди роману вам відомі? Визначте жанровий різновид роману «Портрет Доріана Грея». Аргументуйте свою думку.

 

 

 


- Доведіть, що «Портрет Доріана Грея»  
 психологічний роман 
 фантастичний 
 інтелектуальний 
філософський 
естетський
парадоксальний

 

декоративний

 

роман-символ

Словник 
Психологічний роман – різновид роману, в якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.
Фантастичний роман – різновид роману, сюжет якого ґрунтується на фантастиці, тобто уявний світ якого не відповідає наявному реальному світу або прийнятому усталеному поняттю можливого. 
Філософський роман – великий епічний твір, в якому безпосередньо викладається світоглядна або естетична позиція автора. 
Інтелектуальний – різновид роману, у якому увага автора зосереджена не стільки на зображенні самого життя, людських характерів, скільки на актуальних для певної доби інтелектуальних і загальнокультурних проблемах, нерідко наповнений відповідними дискусіями та висловлюваннями, насичений складним інтелектуальним підтекстом, посиланнями на різноманітні літературні, мистецькі, філософські твори. 
Естетський (естетичний) роман – різновид роману, у якому в художній формі втілено програмні тези естетизму «мистецтво
 вище за життя», принципи мистецтва незмінні на відміну під принципів моралі і т п. 
Парадоксальний роман – різновид роману, наповнений міркуваннями автора, що різко відрізняються від традиційних, загальноприйнятих, а іноді розходяться із здоровим глуздом.

 

Декоративний роман  роман, насичений детальними описами приміщень, декорацій; роман, для якого характерний вишуканий стиль

 

Роман-символ – різновид  роману, в якому фабула перегукується з центральною тезою символізму про невідповідність видимого сутності.

 

Цей перелік можна продовжувати: вважають, що це роман-притча, детективний роман, роман-виховання і так далі. Мені дуже сподобалася фраза з Інтернету.

 

Запишіть в зошити:

 

Роман «Портрет Доріана Грея» - перлина уайльдівської прози, що зачаровує досконалістю стилю, вічний, не підвладний часові  роман.

 

(слайд 6)

 

 

 

 

 

-     Спробуйте прокоментувати ці слова.

 

-     А що таке стиль твору? (Стиль – це  індивідуальна творча манера, «творче обличчя» окремого письменника. Отже, індивідуальний стиль — це прояв сукупності особливих істотних ознак таланту письменника в конкретному художньому творі чи у всій його творчості, індивідуальне втілення художнього методу).

 

(слайд 7)

 

 

 

-      «Душу краще лікувати відчуттями, а від відчуттів лікує лише душа,» - сказав лорд Генрі. Відчуття – царина імпресіонізму. «Це тільки декоративний роман,» - так сказав про свій роман О. Уайльд. Що мав автор на увазі? Напевно, саму манеру письма.

 

-     У чому ж своєрідність техніки (стилю)  Уайльда?

 

 

 

Словникова робота

 

Імпресіонізм – течія модернізму, що характеризується ушляхетненим, витонченим відтворенням особистих вражень та спостережень, мінливих, миттєвих відчуттів і переживань.

 

(слайд 8)

 

 

 

Хвилинка релаксації

 

Пропоную вам послухати невеликий музичний твір, що вважається шедевром імпресіонізму. Його автор – Клод Дебюссі.

 

(слайд 9)

 

 

 

Риси імпресіонізму в романі:

 

1.  Композиція направлена не на дії, не на безпосередньому житті і його поясненні, а на відмінностях сприйняття дійсності різними персонажами.

 

2.  Персонажам надано можливість виявити  своє ставлення до подій, учасником чи свідком яких вони стали.

 

3.  Вишуканість описів у романі

 

4.  Пейзажі стали фоном сприйняття героя, сам герой ніби розчинився у навколишній красі.

 

(слайд 10)

 

 

 

Риси символізму в романі:

 

1.  Фабула твору перегукується з центральною тезою символізму про невідповідність видимого сутності.

 

2.  Портрет набув символічного значення: він став виявом сутності, зобразити яку, втілити у конкретну форму лише інтуїтивно міг істинний митець.

 

3.  На стильовому рівні – безпосереднє вживання парадоксів.

 

 

 

-     Які епізоди, на вашу думку, викладені в імпресіоністичній манері?

 

-     Вдома ви виписували фрази із роману. Які ж уайльдівські парадокси найбільше вразили, які привернули вашу увагу. Зачитайте ці фрази. Але не повторюйтесь. Кожен зачитує лише одну фразу.

 

(Відповіді учнів)

 

(слайд 11)

 

 

 

-     Англійський критик і поет Ле-Гальєн писав: «Парадокс у нього – це тільки істина, поставлена сторчма, щоб привернути вашу увагу». Чи згодні ви з таким твердженням.

 

-     А як би сформулювали тему роману «Портрет Доріана Грея»?  (тема мистецтва і краси)

 

-     А які головні проблеми твору? (співвідношення краси зовнішньої і краси внутрішньої;  мораль і мистецтво;взаємини життя і мистецтва)

 

-     Якою є ідея твору (Вічність і велич наджиттєвого мистецтва)

 

Робота в парах

 

Створення сюжетного ланцюжка

 

 

 

Самовбивство Сибіли Вейн

 

…………………………………………………………………..

 

      Самовбивство Алана Кемпбела

 

…………………………………………………………………..

 

      Вбивство Безіла Холуорда

 

…………………………………………………………………..

 

      Знайомство лорда Генрі з Доріаном Греєм

 

………………………………………………………………….

 

      Загибель Джеймса Вейна на полюванні

 

………………………………………………………………….

 

      Смерть Доріана Грея

 

………………………………………………………………….

 

      Доріан ховає портрет на горищі

 

…………………………………………………………………..

 

     Дивне бажання Доріана

 

…………………………………………………………………..

 

 

 

-       Що таке композиція твору і в чому своєрідність композиції роману «Портрет Доріана Грея»?

 

(Роман складається з передмови, що є своєрідним маніфестом естетизму, і 20 розділів. У тексті роману є велика кількість діалогів, авторські ліричні відступи, внутрішні монологи героїв, цікаві описи в стилі імпресіонізму.)

 

-       Що, на вашу думку, є зав’язкою? (дивне бажання Доріана). А кульмінацією? (вбивство Безіла Холуорда). А розв’язкою? (смерть Доріана Грея)

 

 

 

Закріплення

 

Створення «Паспорту роману»

 

Назва …………. («Портрет Доріана Грея»)

 

Рік написання………. 1890

 

Тема твору ………… (Тема мистецтва і краси)

 

Ідея твору ………… (Вічність і велич наджиттєвого мистецтва)

 

Головні герої ……… (Доріан Грей, Безіл Холуорд, Генрі Уотон)

 

 

 

Домашнє завдання

 

       Підготувати зв’язне висловлювання, що починається словами “Я вважаю, що роман О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” за жанром…”

 

       Подумати, які проблеми висвітлив автор у романі “Портрет Доріана Грея”

 

       Індивідуально: завдання на картці.

 

(слайд 12)

 

 

 

       Завдання.

 

 

 

       Що характерно для фабули роману? Навколо чого вона будується?

 

На що звертає увагу Кіра Шахова, характеризуючи її: «Фабула роману не відзначається особливою складністю. Та в ній є своя незвичність – це переплетіння цілком реального, що становить велику частину книги, і абсолютно фантастичного, яке гостро, яскраво і безжально висвітлює сутність цієї реальності»?

 

 

 

Рефлексія

 

-       Що нового ми дізналися на уроці про роман «Портрет Доріана Грея»?

 

-       Які ваші враження від роману?

 

-       Що найбільше вразило вас на уроці?

 

-       Який вид роботи сподобався?

 

-       Що б ви побажали нашим гостям?