Тема:   Китайська народна казка

«Пензлик    Маляна»

  Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці                                                             

 

Мета:    розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями  

              про Китай, його культуру,з текстом народної казки; показати силу

              мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізу творів

              літератури та живопису, аналізувати вчинки героїв; виховувати

              естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати

              перешкоди на шляху до успіху.

 

Обладнання:   карта світу, фотоматеріал про Китай, ілюстрації художника                                     

              Г. Спіріна до казки «Пензлик  Маляна», ваза  з сухим гіллям, 

             зображення китайських символів (фенікс, дракон)

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

 

Хід уроку:

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.

 

 І1.Підготовка до сприймання навчального матеріалу.

                                          

 1 Слово вчителя. (Звучить китайська мелодія).

   Сьогодні ми вирушаємо в далеку Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай – це країна великої і мудрої культури. Китай – це осередок однієї з найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й китайська народна казка «Пензлик Маляна».

 

2. Робота з картою світу. Показ Китаю. Пекіна на карті.

 

3. Повідомлення учня або вчителя географії  «Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.

Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі.

Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.

Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.

 

4. Повідомлення учня  «Матеріальна і духовна культура Давнього Китаю» з використанням фотоматеріалу.

 Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.

Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.

Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.

Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.

Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.

Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.

Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.

Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221 – 207рр. до н. е.).

Релігія в Китаї – переважно буддизм.

       Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.

Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів.

5. Словникова робота: реманент, імператор, мотика, панно.

6. Читання казки  «Пензлик Маляна» вчителем.

 

ІІ. Засвоєння нового матеріалу.

 

 Ми здійснили невелику подорож до Китаю і познайомилися з його культурою, ознайомились з казкою. А зараз, перед тим, як перейти до аналізу казки, проведемо фізхвилинку.

 

1.Фізхвилинка. Уявіть себе статуеткою, яка зветься «китайський болванчик»

  (Діти під китайську мелодію повільно кивають головами, руками.)

 

2. Бесіда:

           - Ваші враження від прочитаної казки.

           - Що сподобалось у казці? Чому?

 

3. Бесіда з елементами цитування.

  (Учні переказують текст від першої особи)

 

-       Як звали головного героя і чому?

-       Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?

-       Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?

-       Які картини створював юний художник? ( Запис на дошці: птах, риба, реманент, драбина, білогривий конь, лук, стріли, журавель…)

-       Чому Малян зображує саме рибок і пташок? ( У Давньому Китаї народилося вчення Фен – Шуй –« вітер і вода» - це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)

-       А яких фантастичних риб і птахів ви знаєте з інших казок?

-       Для чого описується сон?

-       Як допомагав пензлик Маляну?

-       Що Малян намалював першим? А чому потім став малювати реманент для селян?

 

4. Робота в групах.

1 група:

-       Що ви дізналися про поміщика? (Дібрати слова з тексту).

-       Чому він відмовився малювати поміщику?

-       Як Маляну вдалося перемогти його?

-       Чому він не домальовував свої картини?

-       А як ви поясните «оживлення» журавля?

2 група:

-       Що ви дізналися про імператора?

-       Чому імператор хотів, щоб Малян зобразив саме Дракона і Фенікса?

-       Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахі?

-       Мистецтво і злочин несумісні. Що наказав малювати імператор Маляну, коли той погодився взяти в руки пензлик?

-       Що змусило імператора випустити Маляна на волю?

-       Чому хлопець створив великі хвилі?

 

Підсумок:   Які сходинки були у героя на його шляху до успіху?

 

 

 

 

                                                                праця

                                               боротьба

                                   праця(допомога іншим)

                        диво

           праця(вчення)

мрія

 

3 група:

Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна  «Журавлик»

-       Який епізод казки відображено художником?

-       Який фон ілюстрації?

-       Чому саме такі фарби використав художник?

-       Що символізує птах?

4 група:

        Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Імператор»

-       Хто зображений на ілюстрації?

-       Як художник передав злий характер правителя?

 

5. Творче завдання.

Слово вчителя. Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?

Зараз ви отримаєте білі паперові квітки і розмалюєте їх.

(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)

Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва.

 

ІІІ. Підсумкова евристична бесіда.

-       Які риси характеру притаманні юному художнику?

-       Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.

-       Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?

-       Чому вчить ця китайська народна казка?

 

І\/. Домашнє завдання: скласти план до казки «Пензлик Маляна»

Літературна гра «Про кого так можна сказати?»

Завдання. Пояснити вибір і розтлумачити значення прислів’їв.(усно)

-       Наша пісня – панам горе.

-       Діло майстра величає.

-       Багатий скаче, а бідний плаче.

-       Бідність – не гріх.

-       Панська просьба рівно з наказом ходить.

-       Багач з бідного живе.

-       Бідному завжди вітер в очі.

-       Бідняк робить, а багачеві родить.

 

Використана література:

1. Художня культура Давнього і Середньовічного Китаю – Лук’янов С.О.

2. Всесвітня історія в 10 томах. Т.3 – Москва, 1958.

3. Повна енциклопедія Фен – Шуй. – Москва: «ЄКСМО Прес», 2001.

4.Китайська народна казка «Пензлик Маляна»  - Журнал «Всесвітня література», 2001 №9.