Тема: Багатогранність образу Робіна Гуда, його друзі та вороги.
Мета: узагальнити вивчене про Робіна Гуда, виробляти в учнів читацьку спостережливість, розвивати логічне мислення, художню увагу, зв’язне мовлення, формувати навички аналізувати вчинки героїв, виховувати високі моральні якості, чесність, благородство.
Обладнання: додаток №6 (21 слайд): фонозапис етнічної шотландської музики, літературна вікторина, словникова робота, характеристика Робіна Гуда, організація виразного читання, видання про Робіна Гуда, ілюстративний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Епіграф:
Він доблесно і чесно жив,
Він кривди серцем не любив.
З англійської балади
(Слайд 2)
І. Актуалізація опорних знань
Літературна вікторина. (Слайди 3-5).
1. Скільки існує балад про Робіна Гуда? (Близько 40.)
2. Що означає слово "Гуд"? (1 – ковпак, капюшон, 2- ліс (анг.)
3. Як називався ліс, де жили і переховувалися Робін Гуд з ватагою? (Шервудський.)
4. Які дерева здебільшого росли у Шервурдському лісі? (Дуби.)
5. Назвіть основні риси характеру Робіна Гуда та його побратимів. (Хоробрість, благородство, щирість, кмітливість, хитрість, побратимська вірність, почуття гумору.)
6. У чому полягає суть життя Робіна Гуда та його побратимів? (У боротьбі за правду, за право мати чесно зароблені гроші, у захисті убогих, вдів, сиріт.)
7. За яких умов приймали до ватаги Робіна Гуда? (За наявності фізичного здоров’я, влучності у стрільбі, присяги на вірність.)
8. Хто такі лицар, паж, йомен, шериф?
9. Назвіть друзів-побратимів Робіна Гуда. (Маленький Джон, Чернець Тук, Вілл, Стютлі, Вілл Пурпуровий, Мач, Алан Дейль, три удовиченка, чинбар Артур Бленд.)
10. Хто належав до ворогів Робіна Гуда? (Шериф Гай Гісборн, єпископ, король Генріх ІІ. Дочка шерифа, лісники.)
11. Чи доводилося Робіну Гуду битися? (Так, неодноразово; бився з Маленьким Джоном, Туком, Віллом Пурпуровим, Гаєм, Жебраком, Мідлом.)
12. Який напій любили розбійники? (Чорне пиво.) А їжу? (Оленяче м’ясо.)
13. Якого кольору був одяг побратимів? (Зеленого.)
14. Назвіть ім’я нареченої Робіна Гуда. (Маріан.)
15. Що повинен був мати лицар? Лук, стріли, кий, ріжок, меч, ніж, коня.)
16. Що означають цифри: 100 -160, 200, 240, 10-12, 5-5? (100-160, 200, 240 – відстань, на якій втикали у землю лозину. Влучною вважалася стрільба, коли лучник попадав у лозину або отвір у віночку, надягнутому на палицю; 10-12 – кращі з кращих лучників; 5-5 – найкращі лучники короля і бажаючі позмагатися з ними.)
17. Коли англійці святкують день Робіна Гуда? (У першу неділю травня.)
ІІ. Оголошення теми й епіграфа уроку.
ІІІ. Робота над засвоєнням нового матеріалу.
1. Слово учителя.
У кожного народу, як і в кожної людини, своя доля. Але, мабуть, не знайти на світі такого народу, чий шлях крізь пітьму віків не був би тернистим. Якщо не зовнішні вороги, то внутрішні протиріччя не давали можливості простій людині відчути себе вільною і щасливою. Тому кожен народ плекав надію на свого захисника. І в години лихоліття месники за народні кривди заявляли про себе. Народна фантазія наділяла їх богатирською силою, швидким і гнучким розумом, безмежною відвагою і любов’ю до рідної землі. Образ Робіна Гуда в баладах англійського народу – уособлення народної мрії про героя – захисника і борця, лицаря. (Слайд 6).
2. Словникова робота. (Слайд 7).
Лицар – (вершник), у феодальному суспільстві кінний воїн, самовідданий, благородний чоловік.
3. Випереджальне завдання.
Протягом уроку виконати гранування "Лицар Робін Гуд".
4. Читання напам’ять заспіву до балад про Робіна Гуда підготовленими учнями.
І читець. (Слайд 8)
Хто щастя зичить бідакам
І волелюбний сам,
Сідайте в коло – розповім
Про Робін Гуда вам.
Він за найкращих друзів мав
Знедолених усіх,
А багачів на смерть лякав
Його мисливський ріг
Тринадцять літ Роб славно жив
У лісовій глуші.
Розбійник долею він був
І лицар – у душі.
ІІ читець. (Слайд 9)
Тож слухай, для тебе співаю я,
Веселий і вільний люд!
Найкращим, хто лука колись носив,
У світі був Робін Гуд.
Відважний, мужній Робін Гуд
Був лицар – не панок.
Він честь свою беріг над все
І шанував жінок.
ІІІ читець. (Слайд 10)
…Кого ж король або шериф
Дурив і зневажав.
Того він у глухім гаю
З пошаною приймав.
Голодним Робін помагав
В неурожайний рік,
Він заступався за вдову,
За сиріт і калік.
До тих, хто сіяв і орав,
Був добрий Робін Гуд.
Хто знає долю злидаря,
Шанує бідний люд.
5. Повідомлення групи учнів-літературознавців.
1 літературознавець. Робін Гуд – найпопулярніший герой англійських народних балад. На першу згадку про нього натрапляємо у "Видінні Петра Орача" – поемі англійського письменника Вільяма Ленгленда (ХІV століття). Одні дослідники вважають Робіна Гуда історичною особою, інші мають сумнів, що це постать реальна. Балади про Робіна Гуда складають великий цикл із сорока самостійних сюжетних одиниць. Крім того, вони існують у кількох записах, зведених до одного сюжетно-тематичного цілого. Твори почали з’являтися вже на початку ХVІ століття. (Слайд 11).
2 літературознавець. Робін Гуд – ворог феодальної держави, месник за народні кривди й поневіряння простого люду. У старовинних народних баладах він оспівується як щирий друг і відважний оборонець скривджених і знедолених, вдів і сиріт. (Слайд 12).
1. літературознавець. В "Історії Великобританії" говориться, що Робін Гуд очолював сотню вільних стрільців, подолати яких неспроможні були урядові загони, які відряджалися на боротьбу з ними. Жив він у Шервудському лісі, звідки й виходив чинити свої добрі діла. (Слайд 13).
2 літературознавець. В образі й діях Робіна Гуда втілилася мрія пригноблених верств англійського суспільства про соціальну справедливість. Він переслідує і карає ненажерливих представників вищого духовенства і феодальної верхівки, зокрема єпископів, шерифів, від яких найбільше терпіли селяни та ремісники. (Слайд 14).
1 літературознавець. Робін Гуд – славетний герой англійської народної поезії. Балади про нього набувають дедалі більшого поширення. Популярність цього персонажа зростає, про що свідчить те, що Робіна згадують у своїх творах поети, драматурги різних епох. Серед них Шекспір, Бен Джонсон, Корнер, Стау та інші. Ім’я Робіна Гуда живе в устах англійського народу вже понад шість століть. (Слайд 15).
Учитель. Саме таким постає перед нами улюблений герой англійського епосу. Заплющте очі – й у вашій уяві постане відважний ватажок лісових розбійників, захисник знедолених. Ось він виходить із Шервудського лісу і, зупинившись, уважно придивляється довкола. Ніщо не пропустить його зіркий погляд. Саме ці риси Робіна Гуда – уважність, спостережливість, кмітливість – змусили мене задуматись ось над чим: мандруючи сторінками книжки, чи вмієте ви бути уважними, спостережливими, чи не проходите повз цікаве, важливе, не помітивши його? Спробуємо перевірити себе, наскільки вам притаманні згадані якості. (Слайд 16).
Майже у кожній книзі для дітей є два автори. Один із них письменник, другий – художник. Презентація створена на основі ілюстрацій художника І. А. Вишенського до книги "Робін Гуд". Пропоную прокоментувати деякі з них. (Слайди 17-18).
ІV. Підсумок уроку.
Учні демонструють складені схеми до образу Робіна Гуда. Схема може мати такий вигляд: (Слайд 19).
Підсумковий коментар учителя. Ніби підкреслюючи те, що Робін Гуд був реальною, а не вигаданою особою, у баладі розповідається, як герой зустрів свою смерть:
Під каменем важким отут
Спочив навіки Робін Гуд.
Він доблесно і чесно жив,
Він кривди серцем не любив.
Із ним гуляли молодці –
Безстрашні вольнії стрільці,
Серед яких він першим був,
Чим славу в Англії здобув
Та чи помер Робін Гуд? Мабуть, ні. Він вічно житиме в безсмертних англійських баладах і піснях. І нові, й нові покоління людей, так, як ми з вами, весело сміятимуться з дотепних жартів героя, захоплюватимуться його відвагою, силою, кмітливістю. (Слайд 20).
V. Домашнє завдання. (Слайд 21).
1. Написати твір на тему "Образ Робіна Гуда – уособлення народної мрії про героя-борця і захисника".
2. Підготувати індивідуальні тематичні завдання для усного журналу на тему: "Сербський фольклор. Балада "Смерть матері Юговичів".