Тема уроку. Видатний англійський фантаст Г.Дж.Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Г. Уеллса, формувати навички художнього аналізу фантастичнго тексту:розвивати навички виразного читання тексту, висловлювати свої думки з приводу прочитаного, аргументувати їх; виховувати любов до читання, прагнення до пізнання та самовиховання.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми й мети уроку
Бесіда з учнями:
Як ви розумієте слово «фантастика»
ФАНТАСТИКА (гр. Phantastike – мистецтво уявляти)
1. Різновид художньої літератури (жанр фантастики).
2. Спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне.
Фантастичне – це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень.
У фольклорі чарівні казки (чарівні предмети, чарівні події, чарівні герої). |
У міфології бог ілюзій Фантаз (брат бога сну Морфея), підземне царство (Тартар, Аїд), дивні чудовиська (Цербер, Тифон, медуза Горгона, Сцила і Харибда, лернейська гідра тощо). |
У літературі художні твори, в яких неймовірне зображається як дійсне, а дійсне – як неймовірне. |
|
|
|
Фентезі- використання казкової фантастики: разом із реальними героями діють чарівники, відьми, події незвичайні, предмети чарівні
Наукова фантастика- художній прогноз майбутнього; опис вигаданих наукових відкриттів; суперечності розвитку науки та існування людства; широке використання наукових термінів, неологізмів.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь вчителя про автора
Герберт Уеллс народився у 1866 р. у невеличкому містечку в сім ї небагатого лондонського комерсанта, який швидко розорився й загинув. Щоб підтримати родину,яка після батькової смерті залишилася без годувальника, Герберт дуже рано почав працювати. Бажання вирватися зі злиднів приводить його до навчання в університет. Талановитого юнака чекає блискуча кар єра фізіолога. Проте Уеллс віддає перевагу літературі й починає писати твори. У 1887 р. він опублікував у невеличкому університецькому журналі твір під назвою «Оповідання про 20-те сторіччя» Деякий час Уеллс працює журналістом, а з 1895р. стає професійним літератором. Одним за одним виходять фантастичні твори письменника: «Острів доктора Моро», «Невидимець», «Війна світів», «Коли сплячий прокинеться», «Перші люди на Місяці», «Машина часу».
Визначальною рисою фантастичних творівГерберта Уеллса є те, що у найнеймовірніших ситуаціях, створених його фантазією, діють реальні люди, зі справжніми почуттями і земними проблемами, незалежно від того, де це відбувається.У центрі творчості Г. Уеллса-протиріччя між фізичною та розумовою працею, різкий розподіл людей на багатіїв і злидарів, панів і рабів, трагедія талановитої особистості.
Книги Г.Уеллса читають у всьому світі діти й дорослі; його твори перекладено багатьма мовами, в тому числі й українською. .
Літературне досьє Герберта Уеллса (колективна робота):
* країна, яку представляє – Англія;
* літературні титули – класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);
* література, яку представляє – науково-фантастична (футуристична, антиутопія), фентезі, соціально-побутова проза;
* «літературний батько» – Жуль Верн;
* літературні жанри – оповідання, новела, роман;
* найвідоміші твори – «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;
*основна проблема творчості – людина та її цінності в технократичному суспільстві.
2.Спостереження над текстом художнього твору
У новелі «Чарівна крамниця» автор проводить цікаву паралель між світоглядом дорослої людини і дитини. Автор переконує, що завжди потрібно вірити в диво, у душі залишатися дитиною, вміти сприймати життя як прекрасний дарунок і чарівне свято.
3. Евристична бесіда
-Як сприймає крамницю батько, а як син?
Яким чином син заводить батька у крамницю? («Джіп, милий мій хлопчик, успадкував материну вихованість і не просив повести його в крамницю, не набридав мені благаннями. Він просто тяг мене зовсім несвідомо за палець до дверей, і я добре розумів, що йому хочеться»)
Що підтверджувало, що крамниця була справді незвичайною ? (кришталеві кульки, порцелянова рука, чарівні акваріуми, чарівні дзеркала, незвичайний продавець)
Чі міг зайти у крамницю будьхто?
У який момент батьком заволоділо почуття страху? («Тепер він (продавець) повністю заволодів Джіпом. Він відірвав малого від мого пальця й заходився розповідати йому про свої кляті товари… невдовзі я з невиразною тривогою та почуттям дуже схожим на ревнощі, що Джіп ухопився за його палець - достоту, як звичайно хапався за мій.»)
Закріплення знань, умінь і навичок.
Дайте відповіді на запитання. Заповніть таблицю.
1) Чому саме Джіп потягнув батька, а не навпаки? (Діти чистіші духовно.)
2) Кому легше сприйняти нове життя — дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?
3) Що символізують дзеркала? Згадайте казку Г. К . Андерсена «Снігова королева».
4) Як автор повідав, що якщо в людині є вади, то вони будуть збільшені до потворності в новому світі?
5) Так хто здатен роздивитися в буденних речах їх потаємну чарівну суть? Як про це сказав автор?
Світ очима дитини |
Світ очима батька |
Готова сприйняти будь-яке диво; іграшки, речі оживають у її уяві; захоплено сприймає таємничі ігри, включається в них; має свої маленькі таємниці |
Реалістично дивиться на події, життєві явища, речі; не розуміє фантазій сина; ревнує, намагається привернути увагу й прив’язаність сина; хоче побачити диво очима дитини |
7. Робота зі словником літературознавчих термінів
♦ Пригадайте, що таке новела, які її різновиди бувають. Доведіть, що твір «Чарівна крамниця» — новела.
♦ Дайте визначення поняттю фантастичний твір, визначте, що у творі Г. Уеллса реалістичне, а що — фантастичне.
Реальне |
Фантастичне |
Прогулянка батька із сином, відвідування крамниць іграшок, любов дітей до фокусів, їхня багата фантазія |
різні чудеса та перетворення в крамниці, участь дитини в цьому чарівництві |
Самостійна робота.
Заповнення таблиці «Композиція новели «Чарівна крамниця».
Експозиція |
Крамниця — міраж |
Зав'язка |
Джип підвів батька до вітрини |
Розвиток дії |
Огляд чарівних речей. Фокуси продавця. Марні спроби розбещеного хлопчика. Товари для Джипа. Огляд виставки. |
Кульмінація |
Зникнення хлопчика |
Розв'язка |
Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне |
V. Підсумки
Тестування "Уважний читач» (з наступним самоконтролем)
1. Чарівна крамниця знаходилась:
а) на Ріджен-стріт,
б) на Оксфорд-стріт,
в) у Голборні,
2. Якби Джип мав «Чарівну пляшку», він показав би її:
а) мамі,
б) Джіссі.
3 Продавець дістав у себе з голови:
а) чудодійний ковпак,
б) скляну кульку,
в) колоду карт.
4. Напис на вивісці:
а) крамниця,
б) чарівна крамниця,
в) справжня чарівна крамниця.
5. Ім'я розбещеного хлопчика:
а) Джип,
б) Едвард,
в) Герберт.
6. Під капелюхом оповідача заворушився:
а) скуйовджений голуб,
б) невелике кошеня,
в) білий кролик.
7. Продавець відірвав від рукава:
а) кусючу гадину,
б) червоне чортеня,
в) чарівну курку.
8. До дня народження Джипа лишалося:
а) 2 дні,
б) 100 днів,
в) 7 днів.
9. Джип запропонував батькові погратися:
а) у квача,
б) у піжмурки,
в) з олов'яними солдатиками.
10. Продавець накрив хлопчика великим:
а) барабаном,
б) згортком,
в) капелюхом.
11. Джип отримав:
а) два пакунки,
б) п'ять пакунків,
в) чотири пакунки.
12. Незвичайна пригода трапилась:
а) 5 років тому,
б) півроку тому,
в) місяць тому.
VI. Домашнє завдання.
Підготувати вибіркові перекази «Сприйняття подій батьком», «Сприйняття подій сином».