Тема: Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги в творі.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці; допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору; розвивати навички сприйняття інформації на слух, самостійної роботи із джерелами, уміння виразно читати, переказувати, коментувати, висловлювати свої думки та враження; виховувати силу волі, кмітливість, здатність до дії, до пошуків виходу в екстремальній ситуації.
Теорія літератури: фентезі.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, відеоматеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Люди перестають думати, коли перестають читати (Д. Дідро).
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Чи любите ви фантазувати? Чи здатні ви полинути думкою в незвідані світи й пережити карколомні пригоди разом із вигаданими персонажами? Чи бачите ви у своїй уяві морські глибини, далекий космос або минулі часи?.. Якщо так, вам неодмінно сподобаються книжки відомої німецької письменниці й ілюстратора Корнелії Функе.
Адже недаремно твори К. Функе перекладено 37 мовами (у тому числі українською) і розходяться мільйонними накладами по всьому світові. Письменниця працює переважно в жанрі фентезі та пригодницького роману.(демонстрація книг письменниці)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя. Свою кар'єру Функе почала як ілюстратор та дизайнер дитячих книжок. Розчарування від читання деяких текстів породило в ній бажання спробувати писати самій. Серед своїх улюблених книжок Функе називає «Володаря перснів» Дж. Р. Р. Толкієна, «Хроніки Нарнії» К. С. Льюїса, «Пітера Пена» Дж. Баррі.
Словникова робота
-Пригадаймо яку літературу називають пригодницькою? До «пригодницької літератури» відносяться ті твори, для яких характерна пригодницька тематика, динаміка і гострота сюжетних перипетій, напруженість дії.
-Що ми можемо сказати про літературний жанр фентезі? (Фентезі – жанр фантастичних творів, що тяжіє до міфології, значну роль у сюжеті грають надлюдські, магічні герої і сили).
-Назвіть свої улюблені книги пригодницького жанру чи фентезі та їх авторів.
Слово учителя про факти біографії та творчості Корнелії Функе (супроводжується презентацією).
Міжнародна слава до Корнелії Функе прийшла 2002 року, коли в США вийшов друком переклад її роману «Володар над злодіями» (2000 р.). Упродовж п'яти місяців він очолював списки дитячих бестселерів в США та Великобританії. 2006 року вийшла на екрани його німецька екранізація. Ця книжка отримала одразу дві престижні американські премії в галузі дитячої літератури, а британський журнал Guardian розмістив її на першу сходинку свого хіт-параду дитячої літератури. Того ж року журнал Time назвав Функе «найвпливовішою німкенею світу».
Слово вчителя.
Про письменників звичайно думають, що вони вже давно померли, і не здогадуються, що їх можна зустріти десь на вулиці чи в крамниці. І саме ми сьогодні поговорими про Корнелію Функе, яка справді жива-живісінька і мешкає в Каліфорнії, де творить фантастичні історії, які обожнюють її юні читачі. Функе можна зустріти в крамниці чи на вулиці, проте найкращим доказом її існування є книжки, які виходять щороку. Функе пише для дітей і про дітей. Вона має педагогічну освіту та три роки як соціальний працівник займалася з підлітками з неблагополучних сімей: « Я бачила, як вони турбувалися про своїх братів та сестер, у той час, коли їхнім батькам байдуже. Я бачила, як вони сміються, хоча життя не дає їм для цього приводів. Вони навчили мене багатьом речам, і я досі їхня боржниця». Аби ці діти частіше всміхалися, Корнелія вирішила писати сама. Їхній світ їй близький: герої історій Функе пірати та принцеси-свинарки, дракони та феї і звичайнісінькі хлопці та дівчата, які натрапили на своєму життєвому шляху на справжнісіньке диво. В її книжках дітлахи завжди відважні, розумні й справедливо перемагають Зло.
Покинувши роботу соціального працівника, закохана в літературу Корнелія стала ілюстратором. Перші твори Функе були для дошкільнят. « Повелитель драконів». Згодом вийшов « Володар над злодіями». Пізніше написала знамениту « Чорнильну трилогію». Перша книжка збірки « Чорнильне серце»
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Провідною темою роману «Чорнильне серце», що ввійшов до циклу творів разом із романами «Чорнильна кров» і «Чорнильна смерть», за словами авторки, є жага до читання. Загалом «чорнильна трилогія» написана на пошану книжкам і літературі. У циклі утверджується магія слова й привабливість читання.
Окрім традиційного казкового сюжету про боротьбу добра і зла, у творі порушується багато актуальних моральних проблем: дружба і любов, стосунки батьків і дітей, прощення і відповідальність за свої дії.
Незважаючи на те, що події роману відбуваються в наш час, у творі жодного разу не згадується про комп’ютер і про телевізор. Усе відбувається довкола шарудіння книжкових сторінок. За словами письменниці, її твір «про тих, хто любить читати, і для тих, хто любить читати». Кожен розділ у романі розпочинається цитатою відомих письменників, що акцентують увагу на тих чи інших моральних питаннях.К.Функе хоче довести сучасному читачеві про те,як важливо не забувати світ Книги,світ,який дарує нам Радість,Добро та Любов!
Навіщо потрібно читати книги? Насамперед, книги читають, звичайно ж, для отримання знань, знаходження ідей, але можна сказати також і те, що книги формують світогляд, цінності, переконання, особисту філософію і все це, безсумнівно, впливає на рівень життя в цілому. Всі винаходи сучасної науки прагнуть замінити нам книги. І багато в чому це добре: більш великий обсяг інформації, більш швидкий доступ до неї, більш яскраве і барвисте підношення. Однак ми все одно відкриваємо стару, трохи пошарпану, але таку улюблену саме нами книгу. Щоб знову випробувати ті почуття, пережити ті емоції, які при першому прочитанні, можливо, змусили нас поплакати, посміхнутися, викликали лють або подарували розуміння чогось дуже важливого. Щоб точно передавати свої думки, необхідно досконало володіти мовою. У цьому, я впевнена, допоможе читання книг, в яких зібрано незліченні багатства людського досвіду.
Сьогодні багато людей, особливо молодих, схиляються до думки, що для розвитку особистості достатньо передивитись цікаві телепередачі, перечитати популярні газети й журнали, посидіти біля комп'ютера. Інші скільки живуть, стільки й черпають мудрість з творів класичної літератури. І для них проблеми, порушені в творах, актуальні й зараз.
1. Конкурс виразного читання фрагменту з твору.
(Діти по черзі зачитують дібрані вдома вислови про книги з роману К.Функе)
- Висновки про роль книги у житті людини.
2. Інтерактивна гра «Поле чудес»
1. Працівник книжкового сховища, керівник книжкового зібрання.(Бібліотекар)
2. Той, хто робить книжковий одяг, книжковий лікар.(Палітурник)
3. Збирач рідкісних та старовинних книжок і торговець ними.(Букініст)
4. Той хто любить, цінує і збирає книги не на продаж(Бібліофіл)
5. Творець, батько книжкових героїв. (Автор)
6. Той, для кого створюються книгою (Читач)
- Назвіть дійових осіб роману-казки К.Функе «Чорнильне серце», які виконують ці ролі у творі. (Запис на дошці)
Палітурник - Мортімера Фольхарта(Мо);
Бібліофіл – Елінор;
Автор – Феноліо;
Читач – Меґі, Мо, Еліонор.
ІУ. Оголошення теми й мети уроку.
У. Робота над темою уроку.
Образ Мортимера ми з вами аналізували на попередньому уроці. Зараз, за допомогою гранування, охарактеризуємо Елінор та Феноліо.
. 1. Гронування:
Елінор
Бібліофілка, яка не бачить реального життя за книжковими скарбами,суха, егоїстична,підтримала дитину в небезпеці, зазнала страждань заради спільної справи, знищення бібліотеки сприйняла як смерть живих друзів, справжня любов до книжкового світу, прийняла всіх у свій дім казкових героїв, що втратили власний світ.
Феноліо
Відомий автор, що звик роздавати автографи і знайомиться зі своїми героями через пересічну цікавість, пройшов шлях від людини, що вигадує злодіїв для краси, до справжнього майстра слова, байдужий до проблем інших, боїться за онуків та за себе, відсутня відповідальність за своїх героїв, підтримав дівчину під час небезпеки, працює над кожним словом тексту, гідний поваги, тому що здатен виправляти власні помилки.
Запитання : Чому за сюжетом Феноліо потрапив у власну книгу?
Послухайте цитату з твору, де Мо повчає доньку,як треба читати книжки.
«Смакуй кожне слово, Меґі, — зазвучав у її пам’яті голос Мо, — нехай воно тане в тебе в роті. Відчуваєш кольори? Вітер і ніч? Страх і радість? І любов?
Відчуй їх, Меґі, і все оживе» — такий процес «оживлення» книжки.
Я пропоную вам спробувати «оживити» деякі фрагменти, можливо і у вас це вийде?
2. Виразне читання фрагмента роману-казки К.Функе «Чорнильне серце»
(глава «Привид, умовна частина «Меґі змінює текст» від слів «Меґі нахилилась над книгою, що лежала в неї на колінах» до кінця глави; за ролями).
. Завдання: За допомогою запитань, на які ви будете давати відповіді, ми охарактеризуємо образ Меґі.
1. Скільки їй років?
2. Де вона мешкає на початку твору?
3. Що відомо про її сім’ю?
4. Яка улюблена справа?
5. Чи є в неї друзі? Чому вона так часто змінює школи?
6. Що Меґі завжди бере з собою в дорогу?
7. Як вона ставиться до книг?
8. Хто в творі вміє читати? Чому?
9. Чи передався Меґі талант її батька?
10. Як ви думаєте, хто доросліший у сприйнятті життя: Меґі чи її тітка Елінор? Чому?
11. Яке бажання з’являється у Меґі після знайомства з Феноліо?
12. Чому саме Меґі вдалося перемогти Каприкорна?
13. Чому Меґі вирішує, що «слова мають стати її професією»?
14. Як ви думаєте, як складеться подальша доля з Меґі?
4. Обмін враженнями про засвоєне
· Що вам найбільше сподобалося у цьому творі?
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Розкрийте прямий і переносний зміст назви роману. 2. Поясніть, чому всім героям необхідне «Чорнильне серце». 3. За допомогою яких метафор, епітетів і порівнянь увиразнено ставлення головних героїв до книжок? Наведіть приклади з тексту. 4. Як, на думку Мо, треба читати книжки?
5.Чи переконались ви в цінності книг,читанні ,в тому,що слово – це головна рушійна сила?
VІ. Підбиття підсумку уроку
VІІ. Домашнє завдання